Բերանը բացեց, որ գոռա, թե՝ արդար չէ, ազնիվ չէ, ճիշտ չէ քո վերաբերմունքը իմ ու ժողովրդի հանդեպ, հանկարծ մի բռունցք անսպասելիորեն ուժգին հարվածեց ճակատին ու մեիդը փռեց: Ընկավ, ծեփվեց ասֆալտին, փորձեց ոտքի կանգնել, չհաջողվեց նույնիսկ բարձրանալու փորձ կատարել և պատասխանել հարվածողին. ոտնահարվածների տարափը նրան այնպես տապալեց, որ մտքով չանցավ անգամ հակահարված տալ… Ասենք, էլ ինչ միտք: Միտքը, գիտակցությունն անէացել ու հօդս էին ցնդել, ինչպես գոլորշի: Սակրավորի բահն անգամ չէր քերի ջանդակը գետնից: Եռյակն իրեն հպարտությամբ տրոյկա էր կոչում և, իր փեշակի վարպետ անվանակիցների մեթոդական պատգամներին հավատարիմ, դեռ մի բան էլ որակավորման նորագույն դասընթացները գերազանցության դիպլոմով ավարտած արհեստավարժներին վայել, հաճույքով էր աքացիներ տալիս նրա կիսակենդան մարմնին: Դա զգացվում էր նրանց հարվածների փութաջանությունից, ասես, մրցակցում էին՝ ում հարվածներն են ավելի զորեղ ու հաճախակի, ով երկար կդիմանա: Եռյակը հոգնեց, դադարի և վերալիցքավորման ժամն էր գավաթ մը սուրճի շուրջ: Այդ անհավանական երևույթը, որի մասին վաղուց լսել էր նախորդ ու դրանից էլ առաջ սերունդներից, կարդացել, բայց չէր հավատացել, որ իր ապրած լուսավոր դարում, արևի լույսի տակ կարող է նման բան լինել, էլ ուր մնաց՝ կրկնվել:
Անիմանալի երկրի մի բարի գործակալ վաղուց բնավորվել էր նրա ներսում ու շարունակ զգուշացնում էր, թե՝ լեզուդ քեզ քաշած պահիր, մի խոսիր, մի բողոքիր, միևնույն է, աշխարհն էսպես եկել, էսպես էլ գնալու է, ոչինչ չես փոխի, միայն քեզ ես վնասելու: Ասում էր, բա չէ ու չէ, բա միջազգային օրենքները, բա կարծիքդ ազատ արտահայտելու իրավունքը, ո՞նց եղավ, որ պողոսները լցվեցին փողոցներն ու հեղափոխություններ արեցին: Գործակալը բարկանում էր, թե` այ ախմախ, հիշիր, հեղափոխությունները նախապատրաստում են խելոքները, անում են խենթերը, վայելում սրիկաները: Թույլ տվեցին, որ անեն, նախապատրաստեցին, տեսան, որ հիմարներին կարելի է օգտագործել ու արեցին՝ ինչ ուզեցին: Չէ, հակաճառում էր ու չէր հանձնվում, բա ժողովուրդը, հոտը, որ ամենաիմաստունն է, կխաբվի՞: Այ տխմար, ով է դատարկ գլուխդ հիմար մտքեր լցրել: Իմաստունները բացառիկ են, ժողովրդից ի՛նչ իմաստուն: Տեսած կա՞ս, որ հոտը ավելի քիչ լինի, քան նրա առաջնորդներն ու հովիվները, մանավանդ որ ամբոխի ու ժողովրդի սահմանազատումից բոբիկ ես, ու անընդհատ, որպես ժողովրդավարական գործընթացների կամարտահայտության խոսնակ, վկայակոչում ես բանից անտեղյակ խեղճ ու կրակն ընկած ժողովրդին:
ՈՒրեմն, մի օր քաղաքացի լեզվաբան հանճարյանին ասին, դու քեզ խի՞ չես մեղավոր ճանանչում, այ դուռակ, էդքան լեզու սովորել ես, որ ի՞նչ անես, ու դնգստել էին վնգստացնելու չափ, ու յուրյանց պապիրոսը հանգցրել էին տիար քննիչ կոչված քաքութաքերը ոմն բազմալեզվիմացի ճակատին, թե ստորագրի, որ ինչ իրավունք ունես էդքան լեզու իմանալու, որ էդքան լեզու գիտես՝ ուրեմն էդքան երկրի շպիոն ես, էդքան մարդ չես՝ լեզու իմացողի ժողովրդական խոսքով, պարզապես շպիոն ես՝ էդքա՛ն, ու քրեական օրենսգրքի պետական դավաճանության ու սահմանադրական կարգը խախտելու հոդվածով կասկածյալից շեշտակի աճ ես գրանցել մինչև մեղադրյալ: Քննիչը լուսամփոփը լուսարձակել էր խեղճի հիվանդ աչքերի մեջ, թե՝ սիբիրի տայգաներում փայտահատներ երևու՞մ են: Ասել էր, տղերք, սա է իմ աշխարհն ու երկիրը, իմ չքնաղ հայրենիքը. էն վայրենիների պահը, որ հանեք՝ կստորագրեմ, տարեք ինձ կերեք, համ էլ ակնոցներս խոշորացույց են, որ ծախեք՝ լավ փող կառնեք, համ էլ ում ծախեք, խոշորացույցն ի՛նչ եք անում, առանց էն էլ ամեն չեղած բան ձեր բնական ջուխտաչք մանրադիտակը հայտնաբերում է: Խոշորացույցից հասկացող չկա՞: Արևի տակ պահեք մի կետի՝ հրդեհ կբռնկվի, դա ձեզ մեծ հաճույք կպարգևի, բոլորին կզարմացնեք էդ ֆոկուսով, կայ՛ֆ, ինչպես կասեր զիբիլ արշոն, որ հիմա պատգամավոր է նշանակվել, բայց ասում են, հին խասյաթով, գիշերները աղբարկղների մեջ քուջուջ անելով շիշ է հավաքում, տալիս ագարկա հասոյին, որ հանձնի, ինքը չերևա գործի մեջ: Դե, պախարակելի չէ, մանկուց այդ է տեսել, այդպես մեծացել՝ մասնագիտական բնավորության տեսության ճիշտ հակառակն է: ՈՒզի՝ վաղն էլ թեկնածուական թեզ կպաշտպանի, հետո այն կհերքի ու դոկտոր-պրոֆեսոր կդառնա… Իրեն զգում է ինչպես ձուկը ջրում, վտառն էլ միատեսակ՝ շնաձուկ, գույնզգույն՝ ինչպես իշամեղուն ծիածանի համայնապատկերում, բոլորը միաձայն, ինչպես նեոպոլիտանական սիրերգ կատարող ընկերախումբը, միակարծիք՝ ինչպես կուսակցական կլանը, ու միատարր՝ ինչպես ջերմոցային բույսերի պլանտացիան, ասես, միասին նույն ժամին քնում են ու արթնանում, բոլորը տեսնում են նույն երազը, միանման սեղմում նույն գույնի կոճակը: Էստեղ են ասել, ով հայ ժողովուրդ, դու փրկված ես, եկել են ամենափրկիչ անփոխարինելիները, վերջապես քո միակ փրկությունը քո հավաքական ուժի մեջ դրսևորելն առաջին մասով իրականություն դարձավ: Մեկնարկում է հեղափոխական նոր ընթացք դեպի պաշտոնյաների օրինականացված միլիոնատերացում, դեպի վառ ու բոսոր ապագա… Հետո, ի՞նչ վատ է, որ… Թե չէ խոզին խալու վրա դնես, էլի գլորվելու է իր հար ու հավետ պաշտելի ցեխուզիբիլի մեջ՝ ժեխախասիաթ է: Որ հակառակն է լինում, բոլորդ կատաղում եք, թե բոշեն փաշա չի դառնա, չտեսավ պատից կախ, ճակտին կախ գտավ…
Արա, դե շնորհքի հարց է, կարեցավ արեց, մի նախանձեք: Շուտով կնիկները տղամարդ են դառնալու ու վրեժ են լուծելու տղամարդկանցից՝ 25 տոկոս շանս ունեք 100 տոկոս չզիջելու: Հըլա ու՞ր եք: Թե չէ էն տղեն, որ անցյալ կյանքում աղջիկ էր եղել, իր կուսության վրեժը հարյուրապատիկ ավելի արյունով է լուծելու: Արյան հեղեղ կսարքի, եթե բանը բանից անցավ: Չկասկածես: Աստված բեշբեթարից ազատի, եհուդիմ քիրվա ջան: Դու խաղաղ փակվիր քո որջում ու մռնչա, հո բարիկադների վրա չե՞ս բացահայտվելու: Չի սազում, չէ:
Հո լակոտ չե՞նք, խառնվենք ամբոխներին խելագարված: Ոչ ոք չգիտի գլխին գալիքը: Ասում են ուժն է ծնում իրավունք: Իրավունքն է ուժ տալիս թույլիկներին: Դե եկ ու մի հստակ պատասխան գտիր էս անպատասխան հարցերին, որ հարուցել են անպատասխանատու մանրէագետները, թե աշխարհի ամենախելացի արարածները հեղափոխականներն են, որ մեր մեջ ասած, մարդկության անդորրը տակն ու վրա են անում՝ թքում-մրում են անամոթ ու լիրբ կուսաթաղանթակիրներին, մասնագետ գիտնականներին, գրագետ ուսուցիչներին, հայրենասեր հերոսներին, չծախվողներին, չծալվողներին, չչոքողներին, չքայլողներին, չսողացողներին, չքծնողներին, չչչչչչչչչ-ներին: Մերժում, մերժում մինչև վերջ: Թե չէ, մեռնելուց հետո խռխռալս ո՞րն է:
Դե արի ու մի դատիր էդ թշվառ անտերներին, որ վնգստում են այս ու այնտեղ, ամեն պատի տակ: Արա, գոնե, սուս կացեք: Վնգստոցներդ աշխարհ է բռնել, փառք սքայփին:
Բարև, իմ սիրելի հպարտ և անպարտ հայ ժըղովուրդ, Ձեր, այսինքն համայն հայ ժողովրդի ցանկությամբ, եթեր եմ տալիս երբեմնի գավառական կենտրոնի նախկին քիմկոմբինատի ընդհատակյա խուժան ալիքի գլխավոր հերոսուհի, ներկայիս պառվաբոզ կակայի սիրած երգը՝ հինդոփրոդաքշըն մի կինոնկարից, որի վերնագիրը կորցրել եմ: Կակայի պապը նստել էր ստալինի նկարով ամենակենտրոնական թերթի առաջնորդողի վրա, հենց գյոռբագյոռի երեսին տեղադրել էր յուր չոր ու ոսկրոտ հետույքը՝ երևի ցավ պատճառելով առաջնորդի կնճռադեմ լուսանկարին, ու էդ անպատկառ սրիկային, ժողովրդի թշնամի դաշնակ ազգուրաց վարձկանի հոդվածով, աքսորել էին ու, որպես քաղաքական պոռնիկի, գցել քրեականների ճամբար: Սրանք առավել քան մարդկային էին եղել ու… բիձեն ապրեց, հետ եկավ, ասեց, ապրեք ձեր քեֆին, սաղ սուտ ա, ինչ կուզեք արեք, կերեք-խմեք, շինեք-շինվեք… Կակա ջան, դու կակա,- ասում են տղերքը,- ղայիմ կաց, աղջի, պապիդ օրհնանքին արժանացար: Իսկ հարևանի կնիկը, նախանձով լցված վերին ատյանի կողմից համաներման ու, դեռ ավելին, օրհնանքի արժանացած կակայի հանդեպ, վերհիշել էր իր բոլոր մերժումները ցանկասեր տղամարդկանց առաջարկներին, ու քոռուփոշման չանչ էր արել սատանայական ճանկերով՝ անունդ սև քարին գրեմ, կակա, բոզերը սրբացան, բա որ իմանայի ըտենց կըլի՝ դմբո-դմբո աբուռս պըհած կապրե՞ի, իսկի իմ միամիտ հալիվորի մի շնորհակալությանն էլ չարժանացա:
Ողորմի կողքիդ մեռելներին, իոսիֆ վիսարյոնիչ ու լավրենտի պավլիկից թռածներ, ըստ պաշտոնական վիճակագրության, էդ ակնոցավոր օձի, որ դատի ժամանակ թրջեց յուր փաչեքի արանքը, բռնաբարությամբ որպես մակաբույծ բուծվել ու պատմությանն ի պահ է կտակվել արտակարգ դրության ժամանակ անսահմանափակ լիազորություններով օժտված արհեստավարժների մի հսկա բանակ: Չէ, մալադեց, ձեր գործն անմահ է, ձեր գործն արժանապատվորեն և հերոսաբար կշարունակվի սերնդեսերունդ: Բա ի՜նչ գիտես, վա տո՛, բիճո, քո վերջի ու շարունակության մասին… ՈՒ կական ասում ա, ապո, բա ե՞րբ տես դեսը գա, ամեն ինչ արդեն նորմալ ա, քո սրտի ուզածով: Երջանիկ ապրում էին՝ դոմփում, դոմփվում, առանց մարդուս իրավունքների պաշտպանության, առանց ազատ խոսքի սահմանափակման՝ թափանցիկորեն քրֆում՝ ով ում ուզեր, առանց բռնությունների՝ էն էլ կանանց նկատմամբ, որ թփի տակ բռնեին, տեղում սեր ու խնդում էր, հերը՝ տղամարդ էր, մերը՝ կնիկ, չէ մի…. Մատ տվոյու, պեդառաստիկ: Քանի ռսերենին անցա, ասեմ. երկիրը, հայրենիքը, դրախտավայրը օբշի դվոռ ա դարձել, ինչքան իրենց երկրներից փախած բոզ ու գոմիկ, անհայրենիք թափառաշրջիկ կա լցվել են մեր տուն ու, ոնց որ ցեցը հնամյա խալու բուրդը գզի, փչացնում ու ապականում են: Ի՛նչ, հիմի՞ էլ լռենք, թե կզենք դրանց տակ, այ տղա, պաշտպանվելու ենք՝ մարդու իրավունքների տառը չպահպանելով, թե չէ մի հատ օֆ էլ չեն անի: Չնայած, դա քո հեչ տանձին էլ չի: Դու քո կայֆերն արա, քանի հնարավորություն ունես, հազիվ ձեռդ ոսկեկուռ կախարդական փայտանյութ են դրել: Կեր, խմի, քեֆ արա, ախպեր ջան, ու մատ թափ տուր էս անարդար ու դավադիր աշխարհի վրա: Մի լավ կամեցող ունես, հազար վատ ուզող: Բայց ճիշտը դու ես: Բանի տեղ չդնես: Ինչքան վատ, էդքան լավ, ու լիքը օտարածին ներարկումներ, իբր թե ազգերի համաշխարհային կենաց ծառին պատվաստում են նոր պտղատեսակներ… Հա, հիմա ի՞նչ անենք, որ քեռին արտասահմանից, օրինական բանկային ճանապարհով, դրամաշնորհային փոխանցում է կատարել ու հանձնարարել՝ հավաքիր թիմդ ու գնա, խմեք ծովը մինչև հատակը, եթե չես կարող՝ կկոնծես թույնս: Ախպեր, մեզ մեր տեսակը մի տասը հազար տարի ու ավել ձեռք ա տալիս: Հո դու միչուրինիստ չե՞ս, այ սամադուռ, մեզ հարցրե՞լ ես, որ ծիրանից ուզում ես վիսկի թորել ու անոթի մեջ թարս բուսնած խիարներ խոթել: Թող ու գնա, գնա գլխատիրոջդ ասա՝ հրաժարվում եմ, քանի դեռ չոմբախը ձեռս չեմ առել, քանի չեմ զայրացել, էն էլ շա՜տ խիստ…
Էս մեր ժողովուրդը շատ մարդասեր ու միամիտ է, դրա համար էլ թռփոշ սնունդ է դարձել մարդակերներին՝ արևելքի ամենաժողովրդավար, ամենահումա-հյումանիստ քոչվոր թափառականներին ու ինքն իրեն վերածել թափառիկ-տուժված-տանջված-խղճահարույց զանգվածի: Անտեր քոչվոր ցեղը պետություն դարձավ, աչքը տնկեց խալխի կալվածքներին ու անցած ճանապարհին, իսկ դու համարձակորեն ինքնազոհաբերվեցիր հիմարությանդ: Այ, բալամ, արթնացիր, ձեռքդ առ սուր-հրացան ու ասա՝ արա, քաղաքակրթությո՛ւն, դու պարտվել ես հետամնաց խավարամիտին, ոնց որ պատերազմ հաղթելով պարտվես խաղաղության գայթակղիչ հափշտակություններին, հազար ու մի դավ ու նենգության: Դարձեք, արա՛, ի շրջանս յուր: Մենք մեծ ենք ավելի քան կանք, արմատներ ունենք մեր հողում, ու ոչ ոք ու ոչինչ մեր դեմ զորեղ չեն, քան մենք, ի դեպ, նաև լեզուն ու գրականությունը, մշակույթն ու պատմությունը, որ դասագրքից դուրս էլ մեր հիշողությունն ու էությունն է, բանաստեղծը կասեր՝ հողմերի պես կկորչեք վայրագ, իսկ ես կասեի՝ պատմությունը բավականաչափ պոռնիկների մասին է հիշում, մենք անմասն չմնացինք և հարազատ ենք մեր պատմական տրամաբանությանը՝ կհիշատակվեք ազգային խարանակիրների շարքում ու ցցի կհանվեք, թեկուզ հետմահու:
-Դե, փը՛խկ, արա,- ներքին ձայնս է, այնպես է վրաս գոռում, ասես պապս լինի կամ սպարտացիների մնացուկ հայտնի գլադիատորի գործակալը: Չէ, փախչող չեմ, տղերք, ձեռնաշղթա մի դրեք, ես իմ ոտքով կգամ: Թե չէ, մարդիկ, է՛ն, որ իսկապես ժողովրդի համուհոտը, ծուծքն ու սերուցքն են, տեսնելով, թե ում եք շղթայակապ տանում, ձեր ամոթխած դեմքերի դիմակները հաստատ կպատռեն, բայց որ լավ թափ տան, տակներիցդ քանի՛ ազգափրկիչ ու պառակտիչ դրամա-անշնորհքա-շորթություն դուրս կգա՝ չգիտեմ… Հու-հա՜, հու-հա՜, էհե՜յ, գալիքի սեռակոլոլ տիկնայք և պարոնայք…
Հայ-հու՜յ, կասեր լուսահոգի դասական չոբան գաղափարախոսը և բաց ափերով կվանկարկեր հանրահռչակ խորիմաստ նշանաբանը: Ես, որ ես եմ, ոչ մի օտարածին քաքութաք չեմ ընդունում: ՈՒզում եմ իմ կյանքով ապրել ու մեռնել, թեկուզ նախապապիս քարանձավում, բայց՝ նամուսաբուռով, ինձնով, իմ հասկացությամբ ու գաղափարով, իմ նիստ ու կացով… Աստ հանգչի վերջին զմարդն Աստուծոյ: Դուրդ չի գալիս, գնա քո գոմում մսուրիդ առաջ ինչ ուզում ես արա, ոնց ուզում ես՝ արա, ում ուզում ես՝ արա, կամ՝ կամոքն ձերդ վեհ ճաճանչափայլության, իրենք կորոճան քո մսուրի առաջ… Ողորմի տամ էդ երկու փողոցայիններին, որ էդքան եփվելուց հետո ականջներն էլի հում մնացին՝ իոսիֆին ու, հատկապես, լավրենտիկին նկատի ունեմ, որ մահապատժից առաջ ոչ միայն աչքերը, այլև տակն էր թրջել: Ձեզ էլ բարի վայելումն՝ ձեր ցանած սերմերից ծլարձակած հասկերի, որոնք անպտուղ մոլախոտ դուրս եկան: Լավ: Արդեն երեքով հավաքվել ու գռմռում են. ինձ է կանչում իմ փայ տրոյկան: Շտապեցնում են, երևի ուսադիրներին աստղերի համաստեղություն են ակնկալում կամ պարգևավճար են խոստացել:
Փողոցով անցնելիս մի կանացի ձայն պատշգամբից ճչաց, թե էդ ո՞ւր եք տանում Մեզ, այ սրիկաներ, էս ի՞նչ եք անում, գժվե՞լ եք, այ հարամզադեք… Անմիջապես լսվեց տղամարդու սաստող սարսափազդու գոչյունը տան խորքից, որ հավանաբար չէր համարձակվում դեմքը մատնել եռյակին, թե ձենդ կտրի ու հանգիստ տեղդ վեր ընկի, գլխիցդ ձեռ ես քաշե՞լ… Քո տիրոջ մերը… Դասական արդարադատության փիլիսոփայական գագաթնակետն էր, ու դա կրկնվում էր 100 տարին մեկ անգամ, մեր կարուսելի մեր իսկ շուրջը մեկդարյա պտույտների պարբերականությամբ, երբ թիկունքի դասալիք առնետները դուրս են գալիս ստվերից, մի կողմ հրում իրենց վրայից բարեհաջող քողարկման փեշն ու դատում զինվորներին և հերոսներին: Նույն դեմքերն են՝ բութ ու տապարակերտ, նույն տեսականին իր ապրանքանշանով՝ ամեն ինչ տան համար գուժող ցուցանակը աներևակայելի մի հնարքով հուշում է, թե օջախ ասելով իբր հայրենիքն էր ակնարկվում:
Խնդրել եմ պապիս կողքին թաղեն: Տեսնես կընդառաջե՞ն, թե՞ մեռելներից էլ են վախենում էդ անպատկառ ու խիզախ գյադեքը: Ո՞վ իմանա: Տեղիցդ որ շարժվես ու քեզ մի լավ թափ տաս, հաստատ լավ է լինելու: Վերջում, ինչպես հեքիաթում՝ բարին ք…նեց չարին: Միտս ա:
Բարին՝ ինձ հիշողաց…
Դավիթ Մկր ՍԱՐԳՍՅԱՆ